En ny valuta växer fram

I januari skrev jag att rådande sanningar kring arbetssätt och silos i offentlig sektor behövde kastas omkull. Jag skrev om min lockelse kring disruptiva faktorer i samhället. Lite som Schumpeters teori om entreprenörskapet som samhällsomstörtande. Några veckor senare om att vi måste orka och stå kvar.

Tajmingen gentemot Corona som disruptiv faktor. Tajmingen mot samhällsstrukturen som faller ihop. Det kändes lite märkligt.

 Jag tror det handlar om en förlorad trygghet. Som när någon drar undan mattan och du befinner dig i luften på väg ner. En förlorad trygghet och smärtan över att det som alltid varit inte längre är. Som en tavla eller skylt som legat i solen för länge. Febrilt försöker vi minnas färger och tavlans prakt när den var ny.

Vi har aldrig hört att man pratar så mycket om företag och näringsliv som nu. Om varsel, permitteringar och livsverk som går i krasch. Allt det som många gånger togs för givet går sönder. Här står vi nu, mitt i stormens öga. Det är svårt att ta in. Det talas om generationer som förloras, men vilken ska vi välja? De gamla eller de företagande? Kan vi rädda båda? Oavsett vilket så var de med och byggde Sverige. Det Sverige som var. Inflödet till samhällets kärna är avbruten. Kärnan där de så kallade lätta jobben med de fantastiska entreprenörerna fanns.

I det Sverige som kommer formas ser jag en ny valuta som kommer vara helt avgörande. För oavsett om du som restaurangägare, frisör, konsult eller livsmedelsproducent inte klarar krisen så finns det en sak som ingen kan ta ifrån dig. Det är kunskap.

Kunskap kring de produkter, varor och tjänster som du behövt för din verksamhet. Beprövat, värdefullt även i tider av kaos. Hur kan vi använda kunskapen för att korta näringslivskedjorna från globalt till lokalt? Eller ska vi kanske byta riktning på det hela. Att näringslivsstrukturer som av tid och hävd alltid gått i riktning mot staden, nu ska gå mot bygden. På alla plan. Kan en bransch helt plötsligt gå ihop med en annan? Nya kluster och formationer som aldrig fanns på kartan i det gamla Sverige.

love-1100261_640

Oavsett hur det blir så har vi bytt hacka och spade mot Teams och algoritmer på sociala medier på allvar nu. Digitaliseringen handlar egentligen inte om något annat än att göra saker på nytt sätt. Jag tror att de som lyckas packa ihop sin kunskap till nytt format vinner nu. Överlever. Kommer igenom bruset i ett landskap som inte längre är en snårig åker. Det är kunskap, information och öppna data som vi ska bemästra precis om åkern en gång slogs med lie.

Mitt bästa tips är helt enkelt att öva dig på nya tankebanor. Kroka arm digitalt med någon du aldrig krokat arm med tidigare. Jobba omställning i vilken roll du än har. Och ge aldrig upp.

#tillsammansärvistarka #hållsverigelevande

Publicerad av Li Zakrisson

Drömmer stort och lever mycket. Jag lär mig alltid något. Är passionerat intresserad av lärande, träning och kaffe. Stolt mamma till 2 tjejer. Arbetar som konsult.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.