Ända sedan åttonde klass har jag varit intresserad av detta med lärande. Då var målet glasklart, att också arbeta som lärare. Så blev inte fallet men mitt intresse och fascination för detta med lärande är fortfarande lika stort.
Och vad är då lärande? En del svarar kurser och skola, andra svarar troligtvis förändring. En del kan säga att det är ett förhållningssätt i livet. Och jag lägger min röst i grund och botten på förståelse och kompetens.
Förståelse och kompetens är lärande. Om du är kompetent så har du ofta lätt att lära och tvärt om. Om du gillar att lära blir du kompetent. Och detta utgör grunden för människors handlande i olika organisationer. Ett ökat lärande är alltså en förutsättning för att det moderna medarbetarskapet ska fungera. Det talas ofta om kunskapsdrivna organisationer också. För att undvika luftslott behöver medarbetaren tillgång till information och inspiration för att kunna göra självständiga bedömningar och fatta egna beslut. Ett lärande 3.0?
Det känns angeläget att vi skapar förutsättningar för att lärande kan ske var man än arbetar. För dagens medarbetarskap är mångfacetterat och dynamiskt i både ålder och kultur. Vi går inte längre till jobbet. Vi utför ett arbete. Jag tänker att ett lärande 3.0 handlar om nya digitala plattformar (tillgång) men också att organisationer bygger in lärande processer på annat sätt än i dag (förutsättningar). Men framför allt måste lärandet kopplas till organisationens mål (mätbarhet).
Vad tänker du kring lärande 3.0?
En kommentar på “Lärande 3.0?”